Componisten

Loes ReilingLOES REILING (1990)

Het stuk “Into the ground” is geschreven door de jonge, Tilburgse componiste Loes Reiling.

Haar muzikale carrière begon als slagwerkster, waarna ze op het conservatorium het componeervirus te pakken kreeg. Op dit moment studeert ze in het derde jaar van de compositieopleiding, bij Kees van den Bergh.

Naast het componeren is Loes ook als slagwerkster en dirigente actief, en studeert ze Duitse taal en cultuur aan de universiteit van Utrecht.

 

 

Michiel CeulemansMICHIEL CEULEMANS, geboren op 30 April 1990 te Terneuzen,
is een hedendaags klassiek componist, studerende aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Hij studeert daar bij de componisten Kees van den Bergh en Jurjen van Geenen.

In 2012 rondde Michiel in opdracht van de Koninklijke Bond van Zang- en Oratoriumverenigingen in Nederland, twee liederen af. Ook werd zijn compositie Tableaux '12 uitgevoerd op November Music.

In 2013 schreef Michiel Ceulemans het werk Retrospectief voor Orgel, dat hij later herzag voor Klarinet in bes, Altsaxofoon, Tenorsaxofoon en Basklarinet.
Deze herziene versie wordt eveneens uitgevoerd op November Music.

 

 

Samuel de VriesSAMUEL DE VRIES
Op zevenjarige leeftijd begon ik met vioollessen, maar na acht jaar klassiek viool te hebben gespeeld, verruilde ik mijn akoestische viool voor een elektrische en paste dit toe in verschillende bandformaties variërend van metal en pop/rock tot (Keltische) folk en jazz.

In deze tijd merkte ik dat ik me liever bezig houd met het componeren van muziek dan met de uitvoering daarvan, dus zodoende studeer ik compositie aan het Fontys Conservatorium.

Ik zou mijn compositiestijl beschrijven als een mengelmoes van impressionistische invloeden, invloeden uit Europese/Aziatische volksmuziek, blues/jazz en de progressieve rock stroming, die bij mij vrijwel altijd in een melancholieke, desolate sfeer verzeild raken.
 

Kees van den BerghKEES VAN DEN BERGH studeerde in de jaren negentig Compositie bij Kees Schoonenbeek en Joop Voorn. Ook studeerde hij Theorie der Muziek bij Henk de Croon, Marinus Kasbergen en Pieter van Moergastel.

In 1999 behaalde hij het U.M. diploma Compositie, cum laude en in 2000 voltooide hij de zesjarige studie Theorie der Muziek, eveneens cum laude.

Sinds 2002 is hij verbonden aan het Fontys Conservatorium te Tilburg als docent muziektheoretische vakken; ook geeft hij sinds die tijd les aan de leerlingen van de Jong Talentklas.

In 2008 is Kees van den Bergh aangesteld als hoofdvakdocent Compositie in zowel de Bachelor als de Master. Ook is hij de coördinator van de vernieuwde compositieafdeling.

Zijn oeuvre bestaat uit composities voor orgel en piano, liederen, kamermuziek voor diverse bezettingen, enkele symfonische werken en vooral veel koormuziek.

In het najaar van 2013 is Kees begonnen met het schrijven van zijn eerste kameropera, hij wordt hierin begeleid door de componist Jacob ter Veldhuis. Naar verwachting zal de kameropera in het voorjaar van 2015 voltooid zijn.

Henk KoxHENK KOX is als componist grotendeels autodidact. Hij volgde compositielessen bij Klaas ten Holt (Amsterdam) en bij Kees van de Bergh en Jurjen van Geenen (Tilburg).

Zijn stijl wordt gekenmerkt door lichtvoetigheid, een vrij gebruik van tonale en niet-tonale middelen en verder zijn invloeden van o.a. Stravinsky, Martinu en Jurriaan Andriessen te horen.

Henk schrijft voor vele bezettingen, maar vooral kamermuziek.
Recente werken zijn:

  • ‘Five Madrigals for Wind Quintet’ (Emerson, 2010),
  • "Now the bells ring for Tilly" (Emerson, 2014),
  • "Andromeda Passing" (2013) voor sopraan en gemengd ensemble,
  • "Per Piacere" (2012) voor gemengd nonet,
  • "Nachtzug nach Lissabon - 10 Miniaturen" (2010) voor sopraan, alt en symfonie orkest).